Фландрия, около 1618
За да въплъти обединението на двата елемента, Рубенс взима фигури от класическата митология: почиващ на тризъбеца е богът на морето Нептун, представляващ Вода, докато Кибела (Майката на боговете), с рога на изобилието в ръката си е Земята. Процъфтяващият съюз на Земята и Водата, който носи богатство и изобилие на човечеството, е благословен от богинята на Победата, която се спуска от планината Олимп и е възвестена на раковината на Тритона, който се е издигнал от дълбините. Скулптурната обработка на тези рисувани фигури е доказателство за голямото уважение на Рубенс към класическото изкуство. Източникът на вдъхновение за Кибела всъщност е била прочутата статуя на почиващия Сатир от Праксители (Ватикана, Рим). В същото време пирамидалната композиция, изградена на принципи на симетрия и балансирани форми, чувственото третиране на голите тела и топлото златисто-кафяво оцветяване, всичко това показва влиянието на италианския Ренесанс, особено на венецианските художници, които Рубенс идолизира. Но обръщайки се към традиционната тема на стихиите, Рубенс я изпълнява със съвременен смисъл, свързвайки го с горещи съвременни въпроси от голямо значение за родния му край: в обединението на Земята и водата Рубенс изобразява обединението на Антверпен и река Шелд, устието което след това е било блокирано от холандците, лишавайки Фландрия от излаз към морето. Така Рубенс обединява мита и реалността, природата и човека, Античността и националната история.
Източник : https://www.hermitagemuseum.org/
Размери:222.5 × 180.5 cm
0.00 лв.