Техника:Маслени бои
Година:1656
Медия:Платно
  
Стил:Хиперреализъм
"Сводницата" е картина с маслени бои върху платно от 1656 г. на 24-годишния Йоханес Вермеер. Това е първата му жанрова картина и показва сцена от съвременния живот, изображение на наемна любов, може би в публичен дом. Тя се различава от по-ранните му библейски и митологични сцени. Това е една от само трите картини, подписани и датирани от Вермеер.

Изглежда, че Вермеер е бил повлиян от по-ранни творби по същата тема от Жерар тер Борх и „Сводницата“ (ок. 1622) от Дирк ван Бабюрен, която е била собственост на тъщата на Вермеер Мария Тинс и е била окачена в дома й.

Жената в черно, с настръхнала пара, „в костюм на монахиня“, може да е едноименната сводница, докато мъжът до нея и отдясно, „носещ черна барета и дубленка с разрязани ръкави“, е идентифициран като автопортрет на художника. Има прилика с художника в "Изкуството да рисуваш" на Вермеер.

Мъжът, войник, с червеното яке гали гърдите й и пуска монета в протегнатата ръка на младата жена. Според Бенджамин Бинсток картината може да се разбира като психологически портрет на неговото осиновено семейство. Вермеер е в картината като музикант, нает от мадам. В своята доста измислена книга Бинсток обяснява, че Вермеер е използвал семейството си като модели; проститутката може да бъде съпругата на Вермеер Катерина, а неприличният войник – нейният брат Вилем.

Триизмерната кана върху ориенталския килим е парче керамика от Вестервалд. Келимът, хвърлен върху парапет, вероятно произведен в Ушак, покрива една трета от картината и показва медальони и листа. Инструментът вероятно е цигара. Тъмното палто с пет копчета е добавено от Вермеер на по-късен етап.

През 1696 г. картината, продадена на търг в Амстердам, е наречена "Весела компания в стая". Според Бинсток тази "мрачна и мрачна" картина не представлява дидактическо послание.

Някои критици смятат, че картината е нетипична за стила и израза на Вермеер, защото й липсва типичната светлина.

Pieter Swillens пише през 1950 г., че – ако творбата изобщо е на Вермеер – тя показва как художникът „търси и опипва“, за да намери подходящ начин на изразяване. Едуард Траутшолд пише 10 години преди това, че „Темпераментът на 24-годишния Вермеер се проявява напълно за първи път“ [13]

Картината е била в колекцията на Валдщайн в Дукс (сега Духков), след това е закупена през 1741 г. за Август III от Полша, електорът на Саксония.

Картината е изложена през 1980 г. в изложбата на Restaurierte Kunstwerke in der Deutschen Demokratischen Republic в Staatliche Museen zu Berlin, Altes Museum.

Техническото изследване на тази картина е извършено през 1968 г. от Херман Кюн. Анализът на пигмента разкрива използването на обичайните пигменти от Вермеер като ултрамарин в каната със синьо вино и оловно-калаено-жълто в сакото на жената. Използвал е и смалта в зелените части на покривката и в по-малко обичайния за него зеленикав фон.

"Сводницата"

от Йоханес Вермеер

, кат. номер: :200855

Размери:143 x 130 cm

0.00 лв.

Техника:Маслени бои
Година:1656
Медия:Платно
Стил:Хиперреализъм
Жанр

Тип

Широчина

Орнаменти

Услуги за интериора

  • Фото печат
  • Арт печат
  • Репродукции
  • Печат на платно
  • Дигитализиране на картини
  • Рамкиране
  • Тапети

Рекламен печат

  • Плакати
  • Покани
  • Етикети
  • Тениски
  • Визитки
  • Книжки
  • Папки
  • Дипляни
  • Фолио
  • Банер
  • Стикер
  • за стена